معرفی ستاد طرح معراج

در سال ۱۳۸۸ جمعی از طلاب حوزه علمیه اهواز با انگیزه دفاع از انقلاب اسلامی و با اطلاع از موج شبهات و سؤالات در جامعه بخصوص در میان قشر دانشآموز، حرکتی خودجوش را آغاز کردند و با همکاری عدهای از مدیران مدارس در تعدادی از مدارس اهواز جلسات پرسش و پاسخ با حضور روحانیون در کلاسهای درس اجرا شد.
حجم عظیم و طیف گسترده سؤالات و شبهات دانشآموزان در زمینههای مختلف بخصوص مباحث اعتقادی و اخلاقی که با حضور یک روحانی فرصتی برای بروز و ظهور یافته بود، نشان داد که فضای مدارس بشدت مشتاق و نیازمند ارتباط مؤثر با روحانیت و حوزه علمیه است.
بازتاب مثبت و تاثیر بسیار چشمگیر این برنامه باعث شد که حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان تصمیم بگیرند این برنامه را در قالب یک طرح منسجم و گسترده ادامه دهند و از نظر کمی و کیفی بهبود بخشند.
در
نتیجه این همفکری و با حمایت نماینده محترم ولی فقیه در استان و استاندار و
مدیر کل آموزش و پرورش، "ستاد طرح معراج" در حوزه علمیه اهواز از سال
تحصیلی ۸۹-۹۰ رسما کار خود را آغاز کرد.
بررسیهای کارشناسی و مشورتهای صورت گرفته با صاحب نظران باعث شد که ابعاد کار بصورت کاملتری دیده شود و برای نیازهای مختلف، برنامههای متفاوتی در نظر گرفته شود. لذا با توجه به اینکه علاوه بر دانشآموزان، والدین آنها و معلمین و مدیران نیز تاثیر اساسی در فضای فکری و فرهنگی مدارس دارند، همایشهای آموزشی و جلسات پرسش و پاسخ با حضور اساتید استانی و کشوری برای خانوادهها و فرهنگیان نیز به دستور کار ستاد طرح معراج اضافه شد و مورد استقبالی فراتر از انتظار از سوی والدین و فرهنگیان گرامی واقع گردید.
بازتاب موفقیت این طرح در اهواز ، موجب سرازیر شدن سیل تقاضا از سوی سایر شهرستانهای استان برای اجرای این طرح در آن مناطق بود که البته با وجود مشکلات جدی از لحاظ تأمین نیرو، امکانات و بودجه لازم برای اجرای گسترده طرح، تاکنون گسترش آن در حد انتظار نبوده و حتی در برخی موارد با کاهش وسعت محدوده اجرای طرح مواجه شدهایم.
یکی از مسائلی که همواره مدنظر برنامهریزان طرح معراج قرار داشته این موضوع است که قالب پرسش و پاسخ در بلند مدت برای پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و فکری دانشآموزان کشش ندارد و حضور روحانی در مدرسه میبایست ابعاد گستردهتری را در بر گیرد تا اثر مطلوب از این حضور بدست بیاید. لذا ستاد طرح معراج جهت برنامههای خود را به این سمت سوق داده است که مبلّغ روحانی در مدرسه به عنوان محور فعالیتهای فرهنگی باشد و نقشی مشابه امام جماعت مسجد را ایفا نماید.
برای رسیدن به این هدف از یک سو خصوصیات لازم برای مبلّغین تعیین شده و گزینش و جذب مبلّغ براساس ملاکهای مد نظرصورت میگیرد. همچنین دورهها و کارگروهها و همایشهای آموزشی برای مبلّغین برنامهریزی و اجرا میگردد. از سوی دیگر هماهنگی با سایر نهادهای فرهنگی تاثیر گذار در فضای مدارس مانند بسیجدانشآموزی، انجمن اسلامی، معاونت پرورشی و ... در سطح استانی و شهری و ناحیهای پیگیری میشود تا حتیالامکان از صرف وقت و نیرو در فعالیتهای موازی در مدارس جلوگیری شود.
علاوه بر این یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در موفقیت این طرح همراهی و همفکری مدیران حوزههای علمیه است که نقش اساسی در تقویت انگیزه و تشویق طلاب به شرکت در این طرح و ایجاد دغدغه لازم در آنان نسبت به مسائل فرهنگی جامعه دارند که بحمدالله حوزههای علمیه خوزستان از این جهت سابقه مثبتی دارند. با این حال ستاد طرح معراج یکی از وظایف خود را هماهنگی و ارتباط مستمر با مدیریت حوزههای علمیه میداند.
برای تحقق اهداف مذکور و انجام وظایف پیشگفته، لازم بود تشکیلاتی بوجود بیاید تا واحدهای مختلف قسمتهای مختلف برنامهها را اجرا نمایند. در ادامه بطور مختصر به وظایف هر یک از واحدهای ستاد اشاره میشود :
۱- واحد اعزام
۱) هماهنگی با مدارس
۲) هماهنگی اوقات تبلیغی مبلغین
۳) پیگیری حضور منظم مبلّغ در مدرسه
۴) ارتباط مستمر با مبلغین و رفع مشکلات
۲- واحد جذب و ارزیابی
۱) جذب و گزینش مبلغین
۲) دریافت گزارش عملکرد مبلغ
۳) بایگانی و دستهبندی سؤالات دانشآموزان
۴) ثبت سؤالات و گزارشها در سامانه ارزیابی
۵) ارائه ارزیابی دورهای از عملکرد طرح
۳- واحد آموزش و پژوهش
۱) تأمین منابع مورد نیاز مبلغین
۲) ارائه مطالب مفید برای تبلیغ در مدارس
۳) برگزاری دورهها و جلسات آموزشی مبلغین
۴) انجام پژوهشهای لازم در حیطه سؤالات رایج در مدارس
۵) برگزاری جلسات آموزشی برای والدین و فرهنگیان
۴- واحد تبلیغات و گزارش
۱) فضاسازی در سطح حوزههای علمیه
۲) تولید محصولات تبلیغاتی برای ترغیب طلاب به همکاری با طرح
۳) اطلاعرسانی برنامهها
۴) تهیه گزارش از فعالیتهای صورت گرفته در قالبهای مختلف
۵- واحد روابط عمومی
۱) هماهنگی با سایر نهادهای فرهنگی تاثیر گذار در فضای مدارس
۲) هماهنگی و ارتباط با مدیریت حوزههای علمیه
۳) ارائه گزارش عملکرد طرح به مراجع ذیربط
۴) شناسایی و کمک گرفتن از ظرفیتهای همراستا